مجموع احکام روزه

|
|||

کندر دارای طبیعتی گرم و خشک است و موجب تقویت حافظه میشود
کندر، شیره گیاهی به همین نام است که مزهای گس و تلخ دارد و درمانگران طب سنتی از قدیم آن را برای درمان بسیاری بیماریها مورد استفاده قرار میدادند که به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف میشده است.
کندر در اندازه و رنگهای مختلف در بازار موجود است و گفته میشود کندر سفید بهتر از دیگر انواع آن است.
کندر دارای طبیعتی گرم و خشک است و موجب تقویت حافظه میشود. تحقیقات روی کندر نشان داده است که مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری نیز در تقویت حافظه و سرعت و قدرت یادگیری نوزادان، تأثیرگذار است اما هنوز مطالعات کافی درباره اندازه و زمان دقیق استفاده از این گیاه دارویی در دوران بارداری انجام نشده است.
خوردن کندر به همراه عسل و مویز - هنگام ناشتا، حافظه انسان را تقویت میکند.
کندر یک گیاه دارویی معطر است که دود آن میتواند مانع از خونریزی بینی شود. کندرهایی که هنگام سوختن، دود کمتر و اشتعال بیشتری ایجاد میکند، کمتر ناخالصی دارد.
گیاه کندر برای درمان عفونت کاربرد دارد. اکنون تحقیقات علمی، صمغ کندر را به درمان سرطان ارتباط میدهد.
درخت بزولیا (Boswellia) که صمغ کندر از آن به دست میآید دارای ۴ گونه مختلف است که هر یک صمغی با کمی تفاوت تولید میکند.
غلظت صمغ به زمان برداشت آن ارتباط دارد. نتایج تحقیقات نشان میدهد که این صمغ حاوی ترکیبهای مهم ضد سرطانی است. این موضوع برای مردم چین تازگی ندارد زیرا در طب قدیم چین، صمغ کندر برای درمان سرطان استفاده میشد و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد.
درمان سرطان پروستات: نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان میدهد که ترکیبهای فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات میشود. این ترکیب اسیدی که از درخت صمغ کندر گرفته میشود بهطور موثری سلولهای سرطانی پروستات را از بین میبرد.
درمان لوسمی: نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان میدهد که عصاره صمغ کندر لوسمی حاد ملوئیدی را درمان میکند. لوسمی حاد ملوئیدی، نوعی سرطان است که روی مغز استخوان تأثیر میگذارد. این بیماری زمانی شروع میشود که گلبولهای سفید به سلولهای سرطانی تبدیل میشود. نتایج آزمایشها نشان میدهد عصاره صمغ کندر بهطور موثری مرگ سلولهای سرطانی را ۲۰ درصد افزایش میدهد.
درمان سرطان مثانه: نتایج تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت نشان میدهد عصاره صمغ کندر بدون تأثیرگذاری روی سلولهای سالم، سلولهای سرطانی در مثانه را از بین میبرد. محققان انگلیسی دریافتند که چگونه استایل- ۱۱- کتو- بتا- بوزولیک (Acetyl-11-keto-beta-boswellic acid) سرطان تخمدان را در حالت پیشرفته درمان میکند. این ماده ترکیبی است که در عصاره صمغ کندر یافت میشود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سرطان، علت عمده مرگ در جهان است.
خواص درمانی کندر خوراکی
• تقویت حافظه
• تقویت معده و اعصاب
• ادرارآور
• مفید در درمان اسهال و استفراغ
• مفید در گرفتگی صدا و حنجره
• مفید برای بانوان باردار (زیبایی و هوش نوزاد)
• کاهش اختلالات قاعدگی: با توجه به طعم گس و تلخی که دارد اما یکی از خواص درمانی بینظیر این صمغ گیاهی کاهش و درمان خونریزیهای شدیدی است که در دوران قاعدگی بارها برای بانوان و دختران جوان اتفاق میافتد، برای این منظور کافی است مقداری از کندر خوراکی را هر روز مانند آدامس جویده و میل نمایید.
در طب سنتی کندر به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف میشده است
کندر در روایات
در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک میجست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمیرود و دودش شیطان را میراند و مرض را دفع میکند، بنابراین از آن محروم نمانید.
امام رضا علیهالسلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره میبردند. در روایتی معمر بن خلاد میگوید: حضرت رضا علیهالسلام هنگامی که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا میکردند، در سجاده خود مینشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع میکرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر میکردند و مسواک مینمودند. بعد از این کار کندر میآوردند و آن را مصرف میفرمودند.
کندر و افزایش ضریب هوشی فرزندان
بین کارشناسان طب سنتی باوری وجود دارد که مصرف کندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آنها میشود. حقیقت آن است که روایات اسلامی بر این نکته صحه میگذارد، اما طبق تحقیقات پزشکی مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از 3 ماه موجب بیشفعالی کودک آنها شده و این مسئله در آینده آنها را با مشکل روبهرو میکند. از این رو برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت میکند و این یک ماه باید بعد از 4 ماهگی جنین صورت گیرد.
در همین راستا است که امام رضا علیهالسلام توصیه میفرمایند: به زنان حامله کندر بخورانید که اگر بچهی شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوشاخلاق و زیبا میشود و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت میگردد.
امام علی (علیهالسلام) نیز دربارهی خواص کندر فرمودهاند: جویدن کُندر دندانها را محکم و بلغم را دفع میکند و بوی بَد دهان را از بین میبرد
کندر و گوارش
کندر ویژگیهای دیگری هم دارد، از جمله آنکه برای دستگاه گوارش و معده مفید بوده و به هضم غذا کمک میکند.
دراینباره امام رضا (ع) میفرماید: زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن برای من، دوستداشتنیتر است. کندر بلغم را از معده میشوید و معده را پاکسازی میکند و عقل را قوی میگرداند و غذا را گوارا میسازد.
کندر و تقویت حافظه
یکی از خواصی که برای کندر نقل شده تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری است. دراینباره حضرت علی علیهالسلام میفرمایند: سه چیز حافظه را زیاد میکند و بلغم را از بین میبرد، قرائت قرآن، عسل و کندر.
پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند: کندر بخورید؛ زیرا همانطور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک میکند، کندر هم سوزش قلب را میبرد و کمر را محکم و عقل را زیاد میکند و ذهن را ذکاوت و چشم را جلا میبخشد و فراموشی را از میان میبرد.
امام علی (علیهالسلام) نیز دربارهی خواص کندر فرمودهاند: جویدن کُندر دندانها را محکم و بلغم را دفع میکند و بوی بَد دهان را از بین میبرد.

1. درمان آکنه با عصاره آویشن
افرادی که به آکنه مبتلا هستند مواد دارویی بسیاری را برای درمان این عارضه پوستی امتحان میکنند که اغلب نتیجه خوبی نمیگیرند. اما آویشن به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی ممکن است در آینده به عنوان عنصر مقابله کننده با آکنه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بررسیها حاکی از آن است که این گیاه یک روش طبیعی بهتر از داروهای شیمیایی ضدآکنه برای درمان این عارضه عمل خواهد کرد . تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماریها به چند هزار سال پیش برمیگردد.
یکی از مشکلاتی که اغلب نوجوانان و جوانان با آن دست و پنجه نرم میکنند، آکنه یا غرور جوانی است. آکنه به وسیله یک باکتری با نام پروپیونی باکتریم به وجود میآید. این باکتری منفذهای پوست را عفونی میکند و در نتیجه تبدیل به جوش میشود. در حال حاضر برای درمان آکنه از آنتیبیوتیک، کرمهای موضعی و بنزوئیل پراکسید شیمیایی استفاده میشود. همانطور که میدانید، این گونه داروها با عوارض جانبی زیادی همراه است، برای مثال باعث بروز سوزش و التهاب روی پوست میشود، همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، حتی این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان باکتری نسبت به آنتیبیوتیک مذکور مقاوم شود. به همین سبب محققان دانشگاه لیدزمترو پولیتان تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند و توانستند محلولی را با استفاده از گیاه آویشن کشف کنند که اغلب تحت عنوان تنتور از آن یاد میشود.
این دارو نسبت به کرمها و محلولهای شیمیایی بهتر میتواند باکتریهای آکنه را از بین ببرد. مارگاریتا گومز، رئیس این گروه تحقیقاتی میگوید: گیاهانی مانند مُر، گل همیشه بهار و آویشن مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که عصارههای آن ها در از میان بردن باکتری آکنه بسیار مفید است، البته در میان آن ها آویشن بهتر عمل میکند، به همین علت ما به دنبال آن هستیم تا تنتور آویشن را جایگزین داروهای ضد آکنه امروزی به ویژه بنزوئیل پراکسید کنیم.
گیاه آویشن به مدت چند هفته در الکل قرار داده میشود تا از این طریق ترکیبات آن خارج شود. مقداری پایه الکل نیز به تنتور آویشن اضافه میشود تا خاصیت ضدعفونی آن بیشتر شود. در حالی که گفته میشود این محصول به شکل اسپری به بازار عرضه خواهد شد شما هم میتوانید در خانه به راحتی این عصاره را آماده کنید. به این صورت که نیم فنجان آویشن خردشده را با چند قاشق چایخوری چای سبز مخلوط کنید، سپس آن را بجوشانید و دمکرده آن را در یخچال نگه دارید. پنبهای را به مایع مذکور آغشته کنید و روزانه روی صورت بمالید و شاهد معجزه این گیاه باشید.
2. درمان سرفه با آویشن
روغن آویشن که از برگهای آن گرفته میشود اغلب به عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. در یک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگهای گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک میکند.
3. آویشن برای افزایش ایمنی بدن
تأمین تمامی ویتامینهای مورد نیاز بدن در روز از طریق خوردن مواد غذایی تا حدودی سخت است. اما آویشن منبع غنی از ویتامین C و A است. همچنین از دیگر فواید آویشن وجود مس، فیبر، منگنز و آهن در آن است.
4. خاصیت آویشن در گندزدایی کردن
گرد و خاک یکی از خطرناکترین آلایندههای هوا در فضای خانه است که میتوان برای از بین بردن آن از روغن آویشن استفاده کرد. روغن این گیاه دارای خواص ضدقارچی است.
5. خلاصی از آفات با آویشن
آویشن یکی از عناصر تشکیل دهنده بسیاری از حشرهکشها به حساب میآید و برای از بین بردن ویروس، باکتریها، موشها و دیگر جانوران موذی استفاده میشود. برای ساخت یک آفتکش خانگی چهار قطره از روغن آویشن را با روغن زیتون ترکیب کنید.
6. آویشن بهبوددهنده خلقوخو
روغن آویشن اغلب برای معطر کردن استفاده میشود چرا که حاوی ماده فعالی به نام «کارواکرول» است. در مطالعه انجام شده در سال 2013 مشخص شد کارواکرول با تأثیر روی فعالیت اعصاب موجب تقویت احساس سرحالی و شاد بودن در فرد میشود.
7. آویشن؛ مناسب برای فشارخونیها اما ...
مصرف آویشن برای افرادی که از فشارخون بالا رنج میبرند توصیه نمیشود. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد عصاره آویشن به طور چشمگیر میزان ضربان قلب را در موشهای مبتلا به فشارخون بالا کاهش میدهد و همچنین به پایین آوردن میزان کلسترول کمک میکند. کارشناسان توصیه میکنند یکی از روشهای مطمئن استفاده از آویشن برای کاهش ضربان قلب جایگزین کردن آن با نمک در مواد خوراکی است.
● موارد استفاده دم کرده آن به هضم غذا کمک می نماید و ضد سرفه و خلط آور است و در برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی استفاده می گردد.
● آثار فارماکولوژیک اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم این گیاه در مطالعات بر روی حیوانات از عمده ترین آثار آن بوده اند. ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج، غذا.جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.
آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک موثر واقع خواهد شد. آویشن ضد تشنج وضد صرع و ضد نفخ هم است و برای تقویت بینایی و معده مفید است.
برای جلوگیری از ریزش مو ۲۰ گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده آن را هرچند روز یک بار به سر بمالید. ضمنا در خوردن اویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود. مواد موثره آویشن باغی خلط آور بوده و برای معالجه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. از تنتور و عصاره های الکلی پیکررویشی این گیاه برای معالجه سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم استفاده فراوان می شود.
● مقدار مصرف ۱۱- ۴ گرم به صورت دم کرده ۳ بار در روز
● منع مصرف و عوارض جانبی از مصرف روغن فرار آویشن به صورت خوراکی باید خود داری کرد و فقط به صورت استعمال خارجی کاربرد دارد و علایم مسمومیت با این گیاه و با روغن فرار آن تهوع، استفراغ، درد معده، سرگیجی و در نهایت تشنج، اغما و کلاپس قلبی تنفسی است.

سیستم غذایی در ماه مبارک رمضان
روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود. در غیر اینصورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آنها محسوب کنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن گردد.
بطور کلی چهار فاکتور در تغذیه در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد که عبارت اند از:
الف- زمان غذا خوردن، ب- میزان غذا خوردن، پ – چگونه غذا خوردن، ت- انتخاب نوع غذا.
الف-تغذیه در ماه رمضان- زمان غذا خوردن:
در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی سه مرحلة سحر، افطار و شام می باشد که لازم است کاملاً از هم مجزا باشند. دو زمان سحر و افطار تقریباً مشخص شده است. در سحر لازم است که طوری برنامه ریزی شود که علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن در نظر گرفته شده باشد. یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه به ناراحتی های معده و روده دچار خواهند شد.
نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت.نبایستی بدون درنظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد. صرف افطار می بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید.فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.
ب- تغذیه در ماه رمضان-میزان غذا خوردن:
یکی دیگر از نکاتی که در مورد تغذیه در ماه رمضان باید به آن توجه کرد میزان غذا خوردن است.یکی از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد این است که حجم غذا تحت کنترل نیست. حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد. حجم شام باید بنحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، نه تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد، نه مشکلی در روند خواب پیش آید، و نه مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر حاصل شود.
پ- تغذیه در ماه رمضان- چگونه غذا خوردن
یکی از معضلات غذا خوردن خیلی افراد سریع خوردن غذا است که معمولاً یا به دلیل محدودیت زمانی است ویا استرس داشتن در موقع غذا خوردن ویا به رسم عادت. به هر دلیل که باشد تاثیرات مضرش در روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت. پس در ماه مبارک باید دقت داشت تا تنظیم وقت بصورتی انجام شود تا غذا خوردن در سحر، افطار وشام به تعجیل صورت نگیرد. بنابراین با آرامش غذا خوردن و در شرایط نگرانی ، استرس و ناراحتی غذا نخوردن خیلی در تأمین سلامتی دستگاه گوارش مؤثر است.
ت- تغذیه در ماه رمضان -انتخاب نوع غذا
یکی دیگر از نکات در مورد تغذیه ماه رمضان این است که باید توجه خاصی به نوع غذای مصرفی خود داشته باشید.غذاهایی که ما میخوریم مهمترین فاکتور تعیین کنندة سلامتی و بیماریهای ماست. با کمال تاًسف عوامل متعددی چون عدم اطلاع از مواد غذایی، قدرت هوس در انتخاب، انتخاب غذا در تنوعات مکانی-زمانی، تبلیغات تولید کننده ها، و انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی در انتخاب نادرست غذایی ما دخالت دارند.
در این مقاله هدف اشاره به مواد اولیه سالم ویا ناسالم موجود در مواد غذایی نیست بلکه مقصد انتخاب غذاهایی است که برای شام ، سحر و افطار مناسب هستند.تغذیه در ماه رمضان باید به گونه ای باشد غذا های انتخاب شده در سحر، افطار، و شام می بایست مواد لازمه ۲۴ ساعته بدن یعنی کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی لازم را به بدن برسانند. به عبارت دیگر بجای افزایش حجم در یک وعده غذا ، تاًمین نیازهای غذایی باید بین غذاهای سحر، افطار، و شام تقسیم شوند.
نکات تغذیه ایی ماه رمضان در وقت سحر:
موارد زیر در موقع سحری خوردن پیشنهاد میشوند:
-خوردن غذا های اصلی با در نظر گرفتن حجم آن، شرایط جسمی ، سنی، وضعیت های خاص روزه گیر و یا داشتن بیماری اشکال ندارد.
-بایستی از چندین نوع غذای پختنی استفاده کرد.
-یکی از نکاتی که باید در مورد تغذیه در ماه رمضان به آن توجه کرد این است که به جای اینکه معده خود را ازچندین نوع غذای پختنی پر کنید، از میوه جات، سبزی جات، صیفی جات، و نوشیدنی های سالم و چای های گیاهی متعدد که به منظور های مختلفی وجود دارند استفاده کنید.
-جای نوشابه های مضر، قندی، رنگی ودارای مواد نگهدارنده از چای های گیاهی متعدد برای تصفیه خون، جگر، کلیه ها، وشستن معده و روده از مواد نامناسبی که توسط غذاها و خوردنی ها وارد بدن میشوند ویا برای جلو گیری از افزایش کلسترول، قند، چربی، فشار خون و… استفاده نمایید.
حتماً از غذاهای قلیا ساز مثل میوه ها، سبزیجات، صیفی جات، و غلات نیز به همراه غذا استفاده کنید.خوردن و نوشیدن مواد غذایی را که تولید اسید می نمایند کنترل نمایید مثل: انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، شکر ، روغن ها وسرکه.
غذا ها را خوب بجوید زیرا بزاق قلیایی(تیالین)در اثر خوب جویدن غذا ، حالت اسیدی آن را تبدیل به قلیایی میکند.از خوردن غذا های رنگیزه دار، طعم دهنده دار، دارای مواد نگهدارنده و نیز از غذا های تصفیه شده مثل: آرد سفید، قند، نوشیدنی های شیرین ورنگی، قهوه، پنیر های فرآوری شده، آب میوه های ساختگی، سوسیس و کالباس که عوارض متعدد غیر قابل جبرانی دارند و بعضی نیز باعث خستگی روزانه می شوند پرهیز کنید.
-از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید.
-یکی دیگر از نکات تغذیه ایی در ماه رمضان این است که از خوردن آب قبل از خوردن سحری خودداری کنید و همچنین از خوردن نوشابه های قند دار نیز در وقت سحر جلوگیری کنید.
نکات تغذیه ایی ماه رمضان در وقت افطار:
به دلایل مختلف غذا های افطار نباید شامل غذا های اصلی، حجیم وسنگین باشد زیرا:
-معده مدتی خالی بوده و نبایستی به یکباره آنرا به فعالیت وادا شت.
-باید معده آمادگی پذیرش شام را داشته با شد.
-ابتدا با مقداری آب گرم و خرما، خوردن را آغاز کنید.
-خوردن مقداری کمی آش بدون حبوبات توصیه می شود.
-از غذا های بدون چربی در افطار استفاده نمایید.
-از خوردن آجیل جات، بستنی، چیبس، گوشت جات، پنیر، ماست وشیر پر چرب در افطار بپرهیزید.
-در خوردن شیرینی جات در موقع افطار افراط نکنید از قند های ساده بجای قند های مرکب استفاده کنید تا بتوا نید به میزان لازم شام صرف کنید.
-در خوردن نوشیدنی اصراف نکنید زیرا مانع شام خوردن خواهد شد.
نکات تغذیه ایی ماه رمضان در وقت شام:
همانطور که گفته شد سعی کنید بین افطار و شام فاصله کوتاه باشد.
-قبل از شام آب میل نکنید.
-اگر حجم غذا ی شام بیش از حد باشد، هم خواب را تحت تاًثیر قرار میدهد ، هم مانع خوردن غذادر سحر خواهد شد و هم تکرار آن باعث سوء هاضمه و بروز بیماری های گوارشی خواهد شد.
-حجم شام باید آنقدر کنترل شده باشد که جلو خوردن میوه جات را نگیرد.
-اگر بعد از شام قصد خوردن تنقلات را دارید، از قبل میزان شام را کنترل نمایید.
-آنچه در مورد خوردن سحری قابل ملاحظه است ، در مورد شام هم صادق است.

الف) رمضان نام یکی از ماههای قمری است و معنای لغوی آن سوزانیدن است پیامبر فرمودند نام این ماه رمضانگذاشته شده زیرا گناهان را میسوزاند یکی از نامهای خداوند نیز رمضان است. در این ماه قرآن وانجیل و تورات وزبور نازل شدهاند و یکی از چهار ماهی است که خداوند جنگ را در آن حرام فرموده (مگر جنبه دفاع داشتهباشد).
ب ) قرآن میفرماید: «ما روزه را بر شما واجب کردیم همانگونه که بر پیروان ادیان» گذشته واجب نمودیم تا متقیگردید»، (بقره) پس فلسفه اصلی وجوب روزه تقویت تقوای الهی و ایجاد رابطه بین بنده و خالق است.
ج ) معنای این که ماه رمضان ماه میهمانی خدا است. این است که خداوند بندگان خود را در این ماه پذیراییمینماید و پذیرایی خداوند عبارت است از برکت، رحمت، مغفرت، تسبیح حساب کردن نفس کشیدن، عبادتحساب کردن خواب، قبول نمودن اعمال استجابت دعا و… که همگی از روایات فهمیده میشوند، (ترجمه میزانالحکمه،ج ۵، ص ۲۱۳۰).
برای آگاهی بیشتر به خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) رجوع کنید.
گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است؛ ولی پرداختن و ذکر برخی از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامی خالی از لطف نیست.
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.»(6)
پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند... .»(7)
تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»(8)
در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد، باید روزه بگیرد.»(9)
انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های ویژه را نیاز دارند، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بُعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی نکند. یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه داری است، قرآن کریم می فرماید: «... ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»(10)
اخلاص؛(11) امام صادق(ع) می فرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من می دهم.»(12)
حضرت فاطمه(س) می فرماید: «خداوند روزه را برای استواری اخلاص، واجب فرمود.»(13)
امام علی(ع) می فرماید: «روزه روده را باریک می کند گوشت را می ریزد و از گرمای سوزان دوزخ دور می گرداند.»(14)
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «روزه سپری در برابر آتش است.»(15)
روزه داری روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتی روح و تندرستی جسم می شود.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»
باز می فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک [روزه [بالاترین داروهاست.»(16)
حضرت امام باقر(ع) می فرماید: «روزه و حج آرام بخش دلهاست.»(17)
حضرت علی(ع) می فرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زکات و حدیث در روزه داری روزه های واجب [رمضان[ برای آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنی جان هایشان و خضوع دلهایشان حفظ می کنند.»(18)
امروزه در علم پزشکی و از نظر بهداشت و تندرستی نیز در جای خود ثابت شده که روزه داری تأثیرهای فراوانی بر آرامش روح و روان و سلامتی جسم و بدن دارد، دفع چربی های مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و... نمونه آن است.(19)
امام علی(ع) به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزی شیطان را از ما دور می کند؟ پیامبرگرامی(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه می کند و صدقه پشت او را می شکند.»(20)
بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان های جنی و انسی شده و وسوسه های آنان را خنثی می کند.
انسان روزه دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می کند و در نتیجه به کمک آن ها می شتابد. حضرت امام حسن عسگری(ع) درباره علت وجوب روزه می فرماید: «تا توانگر درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.»(21)
حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه می فرماید: «تا مردم رنج گرسنگی و تشنگی را بچشند و به نیازمندی خود در آخرت پی ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگی و تشنگی خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خودداری از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحت گر آنان باشد و ایشان را در راه انجام تکالیفشان رام و ورزیده کند و راهنمای آنان در رسیدن به اجر باشد و به اندازه سختی، تشنگی و گرسنگی که نیازمندان و مستمندان در دنیا می چشند پی ببرند و در نتیجه، حقوقی که خداوند در دارایی هایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند... .»(22)
و... .
شب قدر از شب هایی که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می کنند(23) و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان ها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقت ها و زمینه هایی که خود آنها به وجود آورده اند تعیین می شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم زند.(24)
حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»(25)
نظر به این که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیاری دارد، در روایات اسلامی، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان که حضرت امام باقر(ع) می فرماید: «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»(26)
بدیهی است فضائل و ثواب هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه داری ذکر شده و به برخی از آن ها اشاره شد، از آنِ کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و به محتوای آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامی برای روزه داری آدابی ذکر شده و کسانی که صرفاً تلاوت قرآن می کنند، ولی به آیات و احکام آن عمل نمی کنند و یا آن که از روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را می کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین می برند و ماه مبارک رمضان و فضای معنوی آن تأثیری بر اشخاصی بر جای نمی گذارد، مورد نکوهش قرار گرفته اند.
چنان که پیامبر اکرم(ص) به زنی که با زبان روزه کنیز خود را دشنام می داد فرمود: چگونه روزه داری و حال آن که کنیزت را دشنام می دهی؟! روزه فقط خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بی اثر می کنند قرار داده است، چه اندکند روزه داران و چه بسیارند کسانی که گرسنگی می کشند.»(27)
حضرت امام سجاد(ع) در دعای حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض می کند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام های خود را از معاصی تو نگه داریم و آن ها را به کارهایی گیریم که خشنودی تو را فراهم آورد، تا با گوش هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمانمان را به سوی حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوی آن چه منع شده ره نسپاریم و تا شکمهایمان جز آن چه را تو حلال کرده ای در خود جای ندهد و زبان هایمان جز به آن چه تو خبر داده ای و بیان فرموده ای گویا نشود... .»(28)
بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده داری، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.
سلام به اعضای گروه این مطلب رو که میبینید با استفاده از مطالب سایت های موزه های مختلف جهان از جمله مصر و ترکیه و .. جمع آوری شده که البته من از صحت اشیا ی که عکس های آنرا بعدا مشاهده میکنید دقیقا مطمئن نیستم ولی دیدن آنرا خالی از لطف نمیدانم البته چه صحیح و چه نا صحیح این وسایل جز گنجینه های این موزه ها است البته شبیه به این اشیا نیز در موزه آستان قدس در حرم مطهر امام رضا ع نیز موجود است مانند سکه ولایت عهدی آنحضرت که قدمت زیادی دارد و از زمان آنحضرت باقی مانده و یا سنگ قبر شریف که اولین سنگ قبر مطهر امام رضا ع است در هر صورت اگر مطلب قابل توجهی در این زمینه البته معتبر دارید حتما در قسمت نظرات بنویسید با تشکر
نامه ای از حضرت رسول به مقوقس پادشاه مصر.
پرچم منسوب به پیامبر
عمامه پیامبر
عکس محل مقدسی که مکان قرار گرفتن وسایل متبرکه ی حضرت رسول ص )در موزه مصر است
ضریحی بر مکان پیراهن مقدس پیامبر اکرم
صندوق شریفی که لباس حضرت محمد در آن نگهداری میشود
پیراهن شریف و مقدس منسوب به حضرت پیامبر
ظرف های گرانبها و مقدسی که محل قرار گرفتن موی پیامبر است
ظرفی که یکی از دندانهای مبارک حضرت که در جنگ احد شکسته شده نگهداری میشود
نعلین مقدس آنحضرت
عمامه ی حضرت رسول وعبا وعصای آنحضرت
کفش مقدس باقیمانده بر صخره ای در سرزمین بیت المقدس که اعتقاد دارند در شب معراج بر پای آنحضرت بوده
وسایلی که حضرت با آن وضو میگرفتند
سنگی که متعقدند ان حضرت برآن تیمم میکرده است
خاتم انگشتری آنحضرت که بر آن نام حضرت بخط کوفی قدیم نقش بسته است
نامه منسوب به آنحضرت که به پادشاه روم فرستاده شده است ممهور به مهر حضرت
نامه آنحضرت به مقوقس پادشاه أقباط
نامه ی حضرت محمد به منذر بن ساوی حاكم منطقه ی الأحسا
نامه ی رسول الله به حارث بن أبو شامیر الغسانی
شمشیرمقدس منسوب به رسول الله صلى الله علیه وسلم
سیف رسول الله طوله 100 سانتی متر که وزن خود شمشیر و قابش 930 گرم است
قسمتی از در کعبه در زمان آنحضرت
اولین پوشش قبر رسول الله که در موزه استامبول است این پوشش متعلق به زمان سلطان احمد اول است
یکی از پوشش های قدیمی قبر آنحضرت منقوش به نام مقدس آنحضرت و آیات قرآن
صفحه ای مقدس که بر قبر آنحضرت گذاشته میشده
صفحه ای دیگر که بروی قبر آنحضرت گذاشته میشده
ظرف مقدسی که تربت اصلی و مقدس حضرت در آن نگهداری میشود
ظرفی که حاوی تربت شریف نبوی است
ظرف گلابی که با آن قبر مطهر را شستشو میدادند
(( متعلقات حضرت فاطمة الزهراء ))
عبای مقدس السیدة فاطمة الزهراء بنت رسول الله
قمیص حضرت زهرا سلام الله علیها
لباس های که منسوب به شب زفاف حضرت زهرامیباشد
(( متعلقات امام حسین (ع) ))
پیراهن عربی منسوب به حضرت سیدالشهدا
پیراهنی کهنه منسوب به حضرت ابا عبدالله الحسین
آیاتی از سوره مسد در قصر طوپ قپو، استامبول متعلق به زمان پیامبر
آیات سوره قدر بروی جلد چرمی منسوب به زمان پیامبر در همان موزه
آیات سوره تکاثر مانند بال
روز جهانی محیط زیست (مخفف انگلیسی: WED) روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونههای زیستیجانوری، بهعنوان روز میحط زیست انتخاب شدهاست. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 36 سال پیش بر میگردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامهای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد. هم اکنون 36 سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژهای را به مناسبت این روز برگزار مینماید. مراسم این روز میتواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیماییهای خیابانی ، همایشهای دوچرخه سواری، نمایش ، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری ،فعالیتهای مربوط به بازیافت ، پاکسازی و... . هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسایلی است که محیط زیست را آلوده میسازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیداً محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود.
هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است از :
1- بخشیدن چهره ای انسانی به مسایل زیست محیطی
2- توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن
3- ارتقا این بینش عموم که جوامع در تغییر دیدگاهها و در خصوص مسئله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا مینمایند
4- ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملتها از آیندهای امنتر و سعادتمندانهتر
60 راهی که میتوان روز محیط زیست را در سطوح مختلف جشن گرفت عبارتند از :
1.اهدا جایزه برای فعالیتهای زیست محیطی
2.بازیافت مواد به شکل ساخت آثار هنری
3.برپا کردن حراج به نفع یک پروژه زیست محیطی
4.برنامههای آگاهسازی
5.مسابقات/همایشهای دوچرخه سواری
6.اعلام عمومی خدمات زیست محیطی از طریق رادیو و تلویزیون
7.استفاده چند نفر با هم از ماشین شخصی یک نفر به جای وجود تعداد زیادی ماشین تک سرنشین
8.حمایت از افراد نامدار در زمینه محیط زیست
9.مراسم پاکسازی
10.مسابقات نقاشی ، پوستر ، مقاله نویسی،شعر و...
11.کنفرانسهای زیست محیطی
12.بحثهای گروهی
13.پخش جزوه، بروشور و پوستر
14.برنامه های آموزشی زیست محیطی در مدارس
15.ایجاد ساختارهای دولتی درارتباط بامدیریت محیط زیست
16.گردش در محیطهای طبیعی
17.نمایشگاه ها
18.بازارها
19.جشنواره فیلمهای زیست محیطی
20.نماهنگهای سبز
21.راهکارهایی برای انجام فعالیتهای حفظ محیط زیست در جامعه
22.نصب پلاکاردهایی در نقاط اصلی شهر
23.مشارکت بخشهای مختلف ( NGOها، وزارتخانه های محیط زیست، گروههای جوانان، اشخاص مهم و گروههای تجاری)
24.ملحق شدن به یک گروه زیست محیطی
25.پاکیزه نگاه داشتن محله
26.به پا کردن یک برنامه عمومی زیست محیطی
27.آگاه شدن از حقوق زیست محیطیتان
28.آغاز سیاستهای زیست محیطی دولت، انتشارکتابها و یا گزارشات
29.مصاحبه ها یا برنامه های تلویزیونی، مقالات در روزنامه ها
30.ایجاد شبکه
31.حفظ دائم پاکیزگی محیط
32.سازماندهی یک برنامه خاص
33.رژه یا اجتماعات مردمی
34.اجرای برنامه های تاتر یا شعر
35.کالاهای تبلیغاتی در ارتباط با موضوع امسال از قبیل تیشرت، کلاه، نشان کتاب و...
36. اجرای برنامه های عروسکی برای کودکان در ارتباط با پیامهای زیست محیطی
37. تستهایی در ارتباط با موضوع امسال برای مدارس، گروه های جوانان ، کارمندان و ...
38.برگزاری مسابقات رالی
39.تصویب کنوانسیونهای زیست محیطی بینالمللی
40.بازیافت
41.بازسازی زیستگاه های طبیعی
42.تعمیر وسایل جهت استفاده از آنها
43.استفاده مجدد از وسایل
44.صرفه جویی در مصرف کاغذ
45.برگزاری سمینارها
46.امضای کنوانسیونهای زیست محیطی بینالمللی
47.تفکیک زباله ها
48.جذب حمایتهای مالی از بخش خصوصی برای فعالیتهای زیست محیطی 49.سمپوزیوم
50.درختکاری
51.استفاده از شیوههای پایدار حمل و تقل مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، ... 52.اعلام دغدغه های زیست محیطی خود
53.فعالیت داوطلبانه در سازمانهایی که کار زیست محیطی انجام می دهند 54.برگزاری کارگاه ها
55.نوشتن نمایشنامه، شعر
56.نوشتن نامه به مسئولان شهریتان، نمایندگان مجلس، دولتمردان و روزنامه ها
57.نشان دادن علاقه های زیست محیطیتان
58.فعالیت های انجام شده به سرپرستی جوانان
59.پیوستن به یک گروه زیست محیطی
60.وارد نکردن هیچ ماده آلوده کننده ای به فضا

سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)
امام خمینی در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد و در 14 خرداد سال 1368 هجری شمسی به ملکوت اعی پیوست.
مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره)
امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.
امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.
امام خمینی در سن 87 سالگی به ملکوت اعی پیوست.
با مراجعت رهبر فقید ایران در 12 بهمن 1357 و هدایت انقلاب از نزدیک، صبح پیروزی در 22 بهمن ماه 1357 دمید و مردم ایران شاهد پیروزی را در آغوش گرفته بود.
با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت 57 ساله و ستمکارانه پهلوی، امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد. از 22 بهمن 1357 تا 14 خرداد 1368 حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب و کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ 8 ساله تحمیلی عراق و تحریم ها به سلامت و به خوبی رهبری نمودند.
رحلت امام خمینی (ره)
امام خمينى هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را كه مـى بايــست ابـلاغ كنـد ، گفته بـود و در عمـل نيز تـمام هستيـش را بـراى تحقق هـمان هـدفها بـكار گرفته بـود. اينك در آستـانه نيمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزيزى مى كرد كه تمام عمرش را براى جلب رضاى او صرف كرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هيچ قدرتى خـم نشده ، و چشـمانش جز براى او گريه نكرده بـود.
سروده هاى عارفانه اش همه حاكى از درد فـراق و بيان عطـش لحظه وصال محبوب بـود. و اينك ايـن لحظه شكـوهمنـد بـراى او ، و جانــكاه و تحمل ناپذير بـراى پيروانـش ، فـرا مـى رسيد. او خـود در وصيتنامه اش نـوشـته است : با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جايگاه ابــدى سفر مى كنـم و به دعاى خير شما احتياج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحيـم مى خـواهـم كه عذرم را در كوتاهى خدمت و قصـور و تقصير بپذيـرد و از مـلت امـيدوارم كه عذرم را در كـوتاهى ها و قصـور و تقصيـرها بـپذيـرنـد و بـا قــدرت و تصميـم و اراده بــه پيش بروند.
شگفت آنكه امام خمينـى در يكـى از غزلياتـش كه چنـد سال قبل از رحلت سروده است :
انتظار فرج از نيمه خرداد كشم سالها مى گذرد حادثه ها مى آيد
ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود. قــلبـى از كار ايستـاد كه ميليـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـويت احـيا كرده بـود. بــه وسيله دوربين مخفـى اى كه تـوسط دوستان امــام در بيمارستان نصب شده بـود روزهاى بيمارى و جريان عمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است. وقتى كه گوشه هايـى از حالات معنوى و آرامـش امام در ايـن ايـام از تلويزيون پخـش شـد غوغايى در دلها بر افكند كه وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممكـن نيست. لبها دائمـا به ذكـر خـدا در حـركت بود.
مراسم تشییع پیکر امام خمینی (ره)
در آخرين شب زندگى و در حالى كه چند عمل جراحى سخت و طولانى درسن 87 سالگى تحمل كرده بود و در حاليكه چنديـن سرم به دستهاى مباركـش وصل بـود نافله شب مى خـواند و قـرآن تلاوت مـى كرد. در ساعات آخر ، طمانينه و آرامشى ملكـوتـى داشـت و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانيت خـدا و رسالت پيـامبـر اكرم (ص) را زمـزمه مـى كـرد و بـا چنيـن حــالتى بـود كه روحـش به ملكـوت اعلى پرواز كرد. وقتى كه خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـويـى زلزله اى عظيـم رخ داده است ، بغضها تـركيـد و سرتاسر ايران و همـه كانـونهايـى كـه در جـهان بـا نام و پيام امام خمينـى آشـنا بـودنـد يــكپارچه گـريستند و بـر سر و سينه زدنـد. هيچ قلـم و بيـانـى قـادر نيست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غير قابل كنترل مردم را در آن روزها تـوصيف كند.

امروز را روز جهانی بدون دخانیات نامیده اند. امروز، سمبلی است برای همه مردم دنیا، تا دست کم در این روز از سیگار و دود کناره بگیرند وبه جای دودِ کشنده و مسموم سیگار، زندگی، شادابی و سلامت را به یکدیگر هدیه کنند. امیدواریم امروز همه سیگارها خاموش شود تا بتوان با خیالی آسوده نفس کشید و به جای سرفه های پی درپی در هوای دودآلود، در هوای پاک و سالم، با نفس هایی عمیقْ شادی، نشاط و تازگی را در اعماق روح احساس کرد. بی شک امروز بهتر می توان اندیشید، می توان از خود پرسیدآیا سیگار هم نشین مناسبی است؟ امروز می تواند آغازی برای یک پایان باشد؛ پایان دود و آغاز یک زندگی سالم و پرنشاط.
دخانیات جمع «دخان» است و دخان را در لغت «دود» معنا کرده اند. سیگار، راه تاریکی است که پایانی جز مرگ ندارد. سیگار، کشنده ترین وسیله به ظاهر تفریحی به شمار می آید که به دست انسان ساخته شده و تاکنون افراد بسیاری را به گرداب هراس انگیز مرگ کشانده است. چنان که بررسی ها نشان داده، سیگار سالانه چهار میلیون نفر را به کام مرگ فرو می برد. اکنون با گذشت زمانی چند از پدید آمدن و گسترش این گونه مواد افیونی، از عواقب ناگوار از جمله بیماری های بسیار و خطرناکِ ناشی از آن پرده برداشته شد. از همین رو، خوش بختانه این عادت ناپسند و بلای هستی سوز، در کل جمعیت جهان روبه کاهش نهاده است.
کشورهای پیشرفته، خود به ضرورت کنترل استعمال دخانیات پی برده اند و برنامه های جامعی برای کنترل این پدیده و محدود سازی تولید محصولات دخانی به اجرا درآورده اند. درمانگاه های بسیاری برای ترک سیگار ایجاد کرده اند، برمالیات سالانه محصولات دخانیات، به مقدار بسیار افزوده اند و هرگونه تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم دخانیات را محدود ساخته اند. آن ها اکنون به بهانه های گوناگون، در حال انتقال کارخانه های خود به کشورهای در حال توسعه می باشند. در این میان، کشور جوان ما نیز در خطر گسترش هولناک صنایع دخانی است. از این رو، بیداری و هوشیاری مردم و دولت مردان ما را می طلبد تا میهن پاک و سالممان، ایران اسلامی، بازار تولید و مصرف کالاهای سیاه آنان نشود. بیش از نیمی از جمعیت کشور ما را، گروه سنی جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند و از آن جا که در این سنین، گرایش به دخانیات بسیار چشم گیرتر است، شایسته است با آگاهی و هشدار به جوانان و نوجوانان، آنان را از خطرات هولناک این پدیده شوم آگاه کنیم.
در محیط گرم وصمیمی خانواده ای که در آن، روابط خوب و دوستانه ای حاکم است، معمولاً کودکانی سالم، با شخصیتی مثبت و فعال پرورش می یابند که به روشنی می توان بازتاب عشق و علاقه خانوادگی را در اعتماد به نفس، موفقیت ها و رفتارهای شایسته آنان دید. درم مقابل، نبود گذشت و دوراندیشی، اختلافات خانوادگی، کانون سرد و گاه از هم پاشیدن خانواده و هرگونه سهل انگاری و بی توجهی والدین در تعلیم و تربیت فرزند، محبت های افراطی و یا سخت گیری های بیش از حد، فرزندان را دچار نوعی بی هدفی و سرگردانی می کند. از همین رو، گاه برای آرامش فکر، فرار از تنهایی، وقت گذرانی و صرف نیروی اضافی خویشتن، به سوی فعالیت ها و رفتارهای نابهنجاری چون سیگار کشیدن و سایر موادمخدر می رود.
پس از خانواده، گروه هم سالان، دومین عامل اثرگذار در رفتارهای افراد است، چنان که با افزایش نفوذ آنها، که در دوران بلوغ به اوج خود می رسد، نفوذ والدین رو به کاهش می رود. آنان ترجیح می دهند بیش تر اوقات خود را با همسالانشان بگذرانند. اغلب در موضوعی خاص مثل روی آوردن به دخانیات، هم داستان می شوند و بر رفتار و شخصیت اجتماعی یکدیگر تأثیر نیرومندی می گذارند. بنابراین، پسندیده است که با دلایل منطقی و خردپسند، از آنان بخواهیم دوستان خود را از خانواده هایی انتخاب کنند که درباره آن ها شناخت داریم و ازاین طریق، آنان را درانتخاب دوست یاری رسانیم، بدون آن که خواسته خود را به آنان تحمیل کنیم.
در برخی از جوانان، شروع مصرف سیگار، معمولاً با آغاز دوره استقلال آنان همراه است. برخی از آن ها، مصرف سیگار را نماد بزرگی، آقایی وبلوغ می دانند و برای این که به دیگران ثابت کنند که بزرگ شده اند، به سوی آن می روند. عده ای هم علت سیگارکشیدن خود را، بیکاری و یک نواختی زندگی یاد می کنند. بعضی هم برای غلبه بر کم رویی سیگار می کشند. متأسفانه در شماری از آن ها، سیگار کشیدن، به صورت یک اعتیاد باقی می ماند و چون فکر می کنند اثر آرام کننده دارد، در هر مشکلی و گاه بی دلیل، به مصرف سیگار پناه می برند و به خیال خود آرام می شوند.
روزانه، میلیون ها سیگار دود می شود و عوارض جسمی و روانی بسیاری برای خود شخص، خانواده و اطرافیان او پدید می آورد، از سلامت جامعه می کاهد و بر آلودگی هوا می افزاید. در این میان،کودکان، مهم ترین قربانیان بی گناه این دود مسموم اند. چنان که بررسی ها نشان می دهد، کودکانِ والدین سیگاری، بیش تر بیمار می شوند، و نسبت به سایر کودکان، اندامی ضعیف تر از حد معمول دارند. هم چنین وزن نوزادان مادران سیگاری، در هنگام تولد، غیر طبیعی است. بی هیچ تردیدی، سیگار کشیدن، زیان رساندن و تجاوز به حقوق دیگران یا همان ظلم به آنان است. همان گونه که خوش نداریم به ما ستم بشود، باید از ظلم به دیگران نیز بپرهیزیم. در دین مبین اسلام، ظلم به دیگران، گناهی ناپسند و نابخشودنی است که بارها از آن نهی شده ایم. حضرت علی علیه السلام در این باره فرمودند: «بدترین توشه برای قیامت، ستم بربندگان است».
سیگار، هزینه های مالی هنگفتی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند، از جمله هزینه خرید سیگار، درمان بیماری های ناشی از آن و هزینه برخی از خسارت های دیگر، هم چون آتش سوزی هایی که به استعمال دخانیات نسبت داده اند. پولی که انسان در راه سیگار هزینه می کند، در حقیقت اسراف می شودو هدر می رود. در حالی که دین اسلام ما را از اسراف و تضییع دارایی منع کرده است. بنابراین، شایسته است به جای کفران نعمت های ارزشمند خداوند، آنان را قدر نهیم و در راه درست و پسندیده مصرف کنیم که خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.
کارشناسان مسایل بهداشتی و تربیتی، براین باورند که استعمال دخانیات، سبب بروز بسیاری ازناهنجاری های رفتاری، از جمله اعتیاد می شود. در تحقیقات آمده است: «اگرچه هر فرد سیگاری معتاد نمی شود،اما بیش تر افراد سیگاری خیلی سریع معتاد می شوند.» سیگار، دریچه ای را به روی ما می گشاید که پشت آن، جز تاریکی و سیاهی رنگی نیست. پس هر گاه وسوسه شوم آن احساس شد، باید از غرق شدن در مرداب اعتیاد هراسید و از همان آغاز، پایان کار را اندیشه کرد. امام علی علیه السلام نیز در نهج البلاغه ضمن فراخواندن مابه دوراندیشی و به کارگیری صحیح اندیشه، فرموده اند: «حاصل دوراندیشی، سلامت است».
سیگار کشیدن، از کج روی های اجتماعی و شکل مهمی از اعتیاد در جامعه کنونی ماست. «نیکوتین»، ماده فعال و خطرزای تنباکو، دارویی اعتیاد برانگیز است که سبب وابستگی روحی و تداوم مصرف می شود. بسیارند افرادی که برای یک بار، به طور تفریحی یا اتفاقی سیگار کشیده اند و همین به مصرف روزانه و دائمی آنان انجامیده است. هرچند ممکن است برخی از ما سیگار کشیدن راتنها یک عادت بد بدانیم، این کار یک اعتیاد است و اعتیاد، قدرت تفکر، اندیشه و اراده را از انسان می گیرد و سبب سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی می شود.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: «ارزش مرد، به اندازه همت اوست و شجاعت او، به قدر ننگی که احساس می کند».
ترک هر عادتی، از روی علم و آگاهی و به کارانداختن عقل و اراده ممکن است؛ حتی ترک سخت ترین نوع اعتیاد. ازآن رو که تاکنون بسیاری از معتادان حاد و مزمن، با کمال موفقیت اعتیاد خود را ترک کرده اند و سلامت جسمی و اعتدال روانی خود را بازیافته اند، آن چه به آنان سلامت بخشیده و به زندگی باز گردانید، انگیزه و همت بلند آنان بود. آنان چون خواستند، اراده کردند و توانستند به جبران خسارت ها و نارسایی ها، کمر همت ببندند، نام ننگ معتاد را از روی خود بردارند و برای فرزندان خود الگوهای بهتری شوند. پیشینیان، چه نیکو گفته اند که خواستن، توانستن است.
هر معلولی، علتی دارد و هیچ رفتار نابهنجاری، به خودی خود به وجود نمی آید. پس باید دید چه انگیزه ای فرد را در دام اعتیاد به سیگار افکنده است تا در اولین گام، محرک یا همان انگیزه را از او دور کرد. اعتیاد، یک بیماری است و معتاد، یک بیمار. از همین رو، رفتار و برخورد ما، در سرنوشت نهایی و روحیه آنان بسیار مهم و اثرگذار است و چه بسا رفتار ناسنجیده ما، زمینه گرایش فرد را به رفتارهای نابهنجارتری فراهم کند. سرزنش کردن و دیگران را به رخ آنان کشیدن، اعتماد به نفس را در آن ها می کشد و روح خود کم بینی را در آنان تقویت می کند. بنابراین، باید با بردباری و محبت، آن ها را حمایت و راهنمایی کرد تا به زندگی سالم و شاد گذشته باز گردند؛ زیرا افراد سیگاری برای ترک، به تشویق و حمایت به صورت هم دردی و تفاهم نیاز دارند.
امام علی علیه السلام در نهج البلاغه فرمودند: «هیچ کس بیهوده آفریده نشد تا به بیهودگی بپردازد و او را به حال خود وانگذاشته اند تا خود را سرگرم کارهای بی ارزش نماید». انسان، جانشین خداوند بر روی زمین و دارای قدرت عقل و اراده ای نیرومند است تابه کمک آن، گمراهی را از رستگاری باز بشناسد. آیا شایسته است انسان با چنین مقام و منزلتی از روبه رو شدن با مشکلات زندگی بهراسد و برای فراموش کردن و گریز از ناکامی ها و سختی های زندگی، به جای توکل به خدای عز وجل، بردباری و ایستادگی، به کارهای بی ارزشی چون اعتیاد به سیگار و مواد مخدر روی آورد؟ حضرت علی علیه السلام فرمود: «کسی که ارزش خود را ندانست،نابود شد»، از این رو، وقتی انسان ارزش گوهر وجود خود را به خوبی بشناسد، هرگز در دام اعتیاد و نابودی نمی افتد؛ بلکه برای رهایی از سختی ها و گرفتاری ها، از قدرت عقل و اندیشه خود بهره برده و برای رسیدن به اهداف خود، با امید و توکل به خدای یگانه، بهترین و سالم ترین راه را برمی گزیند.
خانواده، کانونی است که کودک در آن خوب و بد را می آموزد و سبک زندگی خود را برای آینده پایه گذاری می کند. خانواده، باید بتواند برای اوقات فراغت و صرف نیروی انسانی کودک، با مشورت و همراهی، تفریح ها و فعالیت هایی سالم در اجتماع برای فرزندش برنامه ریزی کند و اندک اندک کودک را در تعیین سرنوشت خود سهیم و برای مسؤولیت های سنگین و جدی در زندگی آماده سازد. بنابراین، خانواده، توان مندترین و سالم ترین واحد جامعه است که می تواند نقش به سزایی در دور نگه داشتن فرزندان از دخانیات و سایر مواد مخدر و ناهنجاری های اجتماعی ایفا کند، به شرط آن که فرصت پیش گیری را از دست ندهد.
«امر به معروف و نهی از منکر»، یکی از راه های کنترل و مبارزه با کج روی های اجتماعی است که کارایی مؤثری دارد. این فریضه الهی، به ما تکلیف می کند که فضلیت ها را در جامعه بپراکنیم، نیکی هار ا پاس بداریم و هیچ گاه در برابر آن ها، سکوت نورزیم. در همان حال، از ما می خواهد به موقع و با رفتاری شایسته، رذیلت ها و کردارهای بد را به هم گوشزد کنیم و از کنار آنان به راحتی و با بی اعتنایی نگذریم. به این ترتیب، اگر هر یک از ما یکدیگر را از پی آمدهای ناگوار فردی و اجتماعیِ کارهای ناشایستی چون روی آوری به سیگار، آگاه کنیم، گرایش به رفتارهای ضداخلاقی در جامعه کاهش می یابد و بدین ترتیب، از اشاعه مفاسد اجتماعی جلوگیری می شود.
|
| اولین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد
|
|
|
تاریخ ایرانی: در روز ۷ خرداد ۱۳۵۹ اولین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.
انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یک سال پس از پیروزی انقلاب، در روز ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و در این انتخابات حدود ۱۱ میلیون نفر رأی دادند. گروهی از نمایندگان در همان دور اول حائز اکثریت لازم شدند و گروهی دیگر به مرحله دوم رفتند. به این ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میان دورهای مجموعا ۲۶۳ نماینده به مجلس راه یافتند. با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در روز سیزدهم رجب ۱۴۰۰ هجری قمری همزمان با میلاد امام علی (ع) برابر با هفتم خرداد ۱۳۵۹ رسما افتتاح شد.
مجلس اول بعد از قرائت آیاتی از قرآن مجید، با سخنان آیتالله مهدوی کنی، سرپرست وقت وزارت کشور افتتاح شد. مهدوی کنی در سخنان خود با بیان اینکه «من به عنوان مسوولی از طرف شورای انقلاب که مسوولیت اجرای انتخاب را در وزارت کشور به عهده داشتهام، وظیفه دارم که با ذکر مقدماتی مجلس را تحویل نمایندگان ملت بدهم»، گفت: «از نظر آمار انتخابات و آنچه که تاکنون انجام شده جمعاً ۲۳۴ نفر تا الان انتخاب شدهاند در دور اول ۹۷ نفر، و در دور دوم ۱۳۷ نفر، اعتبارنامه ۲۱۳ نفر تا به حال صادر شده است و ۲۱ نفر به عللی صادر نشده است. همان طوری که استحضار دارید مجلس نمایندگان اسلامی ما با حضور دو سوم از نمایندگان رسمیت خواهد داشت، با آماری که من عرض کردم بیش از آن تعداد نمایندگان در مجلس حضور دارند بنابراین مجلس ما آماده افتتاح هست.» وی در پایان گفت: «اینک من طبق وظیفهای که دارم و به من محول شده، و طبق گزارشی که از دبیرخانه به اینجا ارائه شده جناب آقای دکتر یدالله سحابی را دعوت میکنم به عنوان رییس سنی و جناب آقای مهندس مهدی بازرگان به عنوان نایب رییس سنی که به جایگاه تشریف بیاورند، منشیها جناب آقای رضا رمضانی خورشید دوست.»
در این هنگام صادق خلخالی گفت: «اگر الزامی باشد ما این را قبول میکنیم. ما راجع به آقای سحابی حرفی نداریم ولی راجع به آقای بازرگان اگر از طرف شورای انقلاب الزامی است قبول میکنیم و الا قبول نداریم.» مهدوی کنی پاسخ داد: «مسالهای است که تصویب شده است.» خلخالی گفت: «اگر الزامی است قبول داریم.» مهدوی کنی بار دیگر گفت: «به هر حال تصویب شده است.»
در این هنگام عدهای از نمایندگان با صدای بلند گفتند «قبول داریم» و مهدوی کنی اینچنین به سخنان خود ادامه داد: جناب آقای مجید انصاری و جناب آقای میربهزاد شهریاری، جناب آقای عبدالرضا اسدینیا و جناب آقای عطاءالله مهاجرانی و جناب آقای صلاحالدین بیانی، به عنوان منشیها انتخاب شدهاند که به جایگاه خود تشریف میآورند.
بعد از قرار گرفتن هیات رییسه سنی در جایگاه، پیام امام خمینی به مناسبت افتتاح مجلس توسط حاج سیداحمد خمینی قرائت شد. متن این پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم با خواست خداوند متعال و به مبارکی و میمنت، در روزی بسیار بزرگ، مجلس شورای اسلامی افتتاح میشود. روز سیزدهم رجب که روز ولادت با برکت و با سعادت بزرگ مرد تاریخ و معجزه دهر امیرالمومنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه است، مجلس مقدس شورای اسلامی که اولین مجلس جمهوری اسلامی و اولین مجلس است که با انتخابات آزاد انجام گرفت، گشایش مییابد و من امیدوارم که این مجلس به برکت این روز مبارک، مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و کشور اسلامی باشد. سپاس خداوند بزرگ را که در مدتی کوتاه ملت ایران موفق شد که اساس جمهوری اسلامی را با آزادی و آرامش بنیان گذارد. و این از برکت اسلام و وحدت کلمه قشرهای متعهد اسلامی است. اینجانب طلیعه این مجلس مبارک را به ملت بزرگ و شما نمایندگان محترم تبریک عرض میکنم و تذکراتی را که دوستان من، خود نیز توجه دارند تکرار مینمایم:
۱- شما دوستان محترم نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی- اسلامی فکر نمیکنید. و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند. رژیمی که ثروت سرشار کشور را به خود و همپیمانان نامیمون خود اختصاص داد و برای ادامه سلطه جباران خود به جیب ابرقدرتها ریخت و ملت مظلوم را در سطح بسیار وسیعی از اولین احتیاجات محروم و به خاک سیاه نشانید و کشور را در تمام زمینههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به اجانب خصوصا آمریکا کرد. ببینیم شما و دولت منتخب شما با ملت مستضعف که به برکت انقلابش همه ما را از انزوا خارج نمود، چه خواهید کرد.
۲- امید آنست که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر میگیرد، در راس برنامهها قرار گیرد و در نخستین مجلس شورای اسلامی طرحهایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شده و از طرف دولت منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال بعضی از دیون خودتان را به این طبقه عزیز که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال کشور در طبق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند، ادا کرده باشیم.
۳- شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید باید با کمال قدرت در مقابل قدرتهای شیطانی که در رژیم دست نشانده سابق حاکم بر سرنوشت ما بودند، بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قاهر نهراسید و جز به مصالح کشور به چیز دیگری فکر نکنید و متوجه باشید که در خارج از مجلس با صحنه سازیها و اغفال چه بسا چپگرایان و یا راستگرایان و ریشههای فاسد رژیم سابق طمع کنند تا با نفوذ در مجلس مقاصد شوم اجانب را تحمیل نمایند. باید همه با هوشیاری در طرحها و مسائل روز دقت فرمایید و از کید دشمنان به خدای تعالی پناه ببرید. خداوند متعال همه ما را از لغزشها نگه دارد.
۴- به حمدالله در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و فقهای نگهبان حاضرند لکن لازم است طرحهایی که در مجلس میگذرد مخالف با احکام مقدسه اسلام نباشد و با کمال قدرت با پیشنهادهای مخالف شرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیدا مخالفت نمایید و از قلمهای مسموم و گفتار منحرفین هراس نداشته باشید و سخط خالق را برای رضای مخلوق تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید.
۵- این مجلس که اولین دوره در جمهوری اسلامی است، الگویی است برای مجالس آینده و هر سنت حسنه یا سیئهای ممکن است در مجالس دیگر اثر بگذارد و برای شما اجر جزیل و یا خدای نخواسته و زر و وبال ببار آورد. لازم است در مذاکرات و در برخورد آراء به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل دورههای رضاخان و بعد از آن و لازم است از دستهبندیها و جهت گیریهای غیراصولی برای کوبیدن طرف متقابل جدا احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکان پذیر است.
۶- ویژگی این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب میکند که مجلس و دولت هماهنگ شده تا بر مشکلات کشور فایق آیند و هیچ یک از نهادهای جمهوری اسلامی خصوصا مجلس و رییس جمهوری و دولت برای یکدیگر و دیگران کارشکنی نکنند و خود را به طور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خدای متعال آنها را پشتیبانی فرماید و ندای آسمانی انسان ساز «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» را در نظر داشته و اطاعت نمایند و از نازعه و تفرقه اجتناب نمایند و به امر آموزنده الهی گوش فرا دهند ‹‹وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ›› که دنباله تنازع، فشل و شکست و رفتن رنگ و بو و آبروست.
۷- سیاست نه شرقی و نه غربی را در تمام زمینههای داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق یا غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت او را منزوی نمایید. و اگر در وزارتخانهها و نهادهای دیگر کشور چنین گرایشی باشد که مخالف سیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئهگر در راس امور یا در پستهای حساس موجب تباهی کشور خواهد شد.
۸- طرحها و پیشنهادهایی را که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصا مستضعفین است انقلابی و با سرعت تصویب کنید و از نکتهسنجیها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است، اجتناب فرمایید و از وزارتخانهها و ماموران اجرا بخواهید که از کاغذ بازیها و غلط کاریهای زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و عقبافتادگیهای آنها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند.
۹- در ادارات دولتی قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیرقانونی رژیم سابق به تصویب رسیده و موجب تعویق یا تعطیل امور شده و میشود و جامعه را به تنگ آورده است به طور انقلابی لغو کنید، گرچه لغو است. و بجای آنها قوانین مترقی را که رفاه ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید.
۱۰- مجلس جمهوری اسلامی، همان سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت مینماید، برای رفاه و آسایش اقلیتهای مذهبی که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند، اقدام و فعالیت مینماید و اساسا آنا با مسلمانان در صف واحد برای کشور خدمت میکنند و در صف واحد از تمام ارزشها و ماثر آن برخوردار میباشند.
۱۱- از حضرات فقهای نگهبان تقاضا میشود که در ماموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروههای انحرافی را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانی از اسلام و احکام مترقی آن نمایند و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولی مطلق او، حضرت ولیالله اعظم امام عصر عجلالله تعالی فرجه شریف، عرضه دارند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و کشور عزیز را خواستارم. والسلام علی المسلمین و علی عبادلله الصالحین. چهارشنبه هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ / سیزده رجب ۱۴۰۰ روح الله الموسوی الخمینی
بعد از قرائت پیام امام، ابوالحسن بنیصدر، رییسجمهوری وقت سخنرانی کرد، سپس گروهی از جوانان حسینیه ارشاد به اجرای سرودهای انقلابی پرداختند و بعد از آن آیتالله مهدوی کنی مجدداً به جایگاه آمد و پیام اعضای شورای نگهبان قانون اساسی را قرائت کرد.
جلسه با قرائت متن سوگندنامه نمایندگان توسط دکتر سحابی رییس مجلس با تکرار اعضای جلسه همراه شد. متن سوگند نمایندگان بدین شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم. من در برابر قران مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، و ودیعهای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت بمردم پایبند باشم، از قانون اسلامی دفاع کنم و در گفتهها و نوشتهها و اظهار نظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم.» بدین ترتیب مراسم افتتاح اولین دوره مجلس، با امضای قسمنامه توسط تکتک نمایندگان توسط رییس مجلس ختم شد.
رییس سنی مجلس اول یدالله سحابی بود تا اینکه پس از تصویب اعتبارنامهها و رد اعتبارنامه ۱۲ نفر چون رحمان دادمان، خسرو قشقایی، حسن بهروزیه، احمد مدنی و ابوالقاسم حسینجانی، انتخابات هیات رییسه دایم صورت گرفت و اکبر هاشمی رفسنجانی عهدهدار ریاست مجلس شد. مجلس اول که از تاریخ هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ آغاز به کار کرده بود تا ششم خرداد ۱۳۶۳ به کار خود ادامه داد.
منابع:
مرکز اسناد انقلاب اسلامی مشروح مذاکرات دوره اول مجلس، سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی |
|

روز آزاد سازی خرمشهر
